Jak pisać do marek, aby zdobyć współpracę?

Czujesz, że tworzysz fajne treści i chciałbyś na nich zarabiać lub dostać coś od jakiejś marki, co pomogłoby Ci urozmaicić content na Twoich profilach w social mediach? Jeśli tak to w tym artykule powiem Ci jak tworzyć zapytania o współpracę do marek tak, aby nie były one ignorowane, a także by marki traktowały Cię poważnie.

Dlaczego marki nie chcą ze mną współpracować?

Musisz pamiętać, że firmy potrafią dostawać naprawdę wiele ofert związanych ze współpracami, a wiele z nich kończy się na wiadomości w stylu “współpraca?”. Mnóstwo brandów po takiej wiadomości olewa Cię, no bo nie oszukujmy się jedno słowo to trochę mało, by potraktować Cię poważnie. Ponadto osoby odczytujące te wiadomości mają często masę innej roboty i nie mają czasu sprawdzać Twojego konta, bo mają ważniejsze sprawy, dlatego tak ważne jest, aby jak najwięcej przekazać o nas, aby zmniejszyć pracę osób, które naprawdę mają już tej roboty wystarczająco dużo.

Kiedy warto pisać do firm o współpracę będąc twórcą internetowym?

Na pewno zastanawiasz się kiedy jest odpowiedni moment, by zapytać markę o współpracę. Czy potrzebujesz mieć jakąś określoną liczbę followersów, by już móc zacząć robić jakieś kooperacje. Oczywiście niektóre marki zwracają uwagę na Twoje zasięgi, jednak jeśli tworzysz jakościowy content może się okazać, że wcale nie musisz mieć niewiadomo ilu tysięcy obserwatorów. Jednak zwracaj uwagę na to co publikuje dana marka i czy wpisujesz się w jej profil. Możesz mieć naprawdę miliony followersów, ale jeśli nie pasujesz do marki i wyznajesz inne wartości to wierz mi, że dany brand nie będzie chciał z Tobą współpracować. Szczególnie duże firmy mają wypracowane założenia marki i to jak się pozycjonują, i jednocześnie jakie osoby do niej pasują.

Nie ma też czegoś takiego jak próg od ilu followersów współpracujemy, a od ilu nie. Wydaje mi się, że marki teraz bardziej patrzą na jakość contentu i czy Twoja społeczność jest zaangażowana.

Co powinna zawierać oferta współpracy?

Z taką propozycją współpracy jest trochę jak CV, masz tak naprawdę chwilę, żeby zainteresować sobą odbiorcę wiadomości. Oto kilka zasad, które sprawią, że zwiększysz swoje szanse na podjęcie współpracy z marką:

1.Napisz kilka słów o sobie, czym się zajmujesz w social mediach, daj się poznać.
2. Napisz, dlaczego chcesz współpracować z daną marką i tutaj dobrze jeśli wykażesz się jej znajomością. Możesz wspomnieć (oczywiście jeśli jest to zgodne z prawdą), że już używasz tych produktów i je uwielbiasz.
3. Napisz jakie korzyści będzie mieć marka ze współpracy z Tobą. Może to by trafianie do konkretnej liczby unikalnych użytkowników, a mogą to być piękne zdjęcia, które dana firma będzie mogła u siebie repostować.
4. Jeśli piszesz wiadomość na maila to koniecznie dołącz linki do swoich profili w social mediach i/lub przykładowych wcześniejszych współprac.

5. Podrzuć swój pomysł na współpracę, np. napisz, że przygotowujesz materiał na dany temat i ten produkt wpasowałby się idealnie w niego. Dając pomysł pokazujesz, że jesteś kreatywny i tak naprawdę przesyłasz już praktycznie gotowe rozwiązania.
6. Podrzuć swoje statystyki w załączniku, czasami nie jest to wymagane, ale jeśli masz się czym pochwalić to myślę, że warto je dodać.

Stwórz swoje portfolio – czyli tzw. Media kit

pomoże Ci on zaoszczędzić wiele z powyższych punktów i wypozycjonuje Cię on jako profesjonalistę w tym co robisz, szczególnie, że w Polsce nie jest to jeszcze tak bardzo popularne.

Media kit – jest to plik najczęściej w formie prezentacji pdf, w którym umieszczasz wszystkie wcześniej wymienione rzeczy. Jest to rodzaj portfolio wraz z ofertą jaką dysponujesz. Jest to bardzo przejrzysta forma i na pewno wygląda bardzo profesjonalnie. Jeśli chcesz zobaczyć jak stworzyć media kit dołącz do mojej grupy na FB tutaj i odbierz darmowego pdf’a o tym jak tworzyć media kit

Pamiętaj, aby nie iść na ilość, a na jakość jeśli chodzi o współprace. Pamiętaj, także by dobierać je w taki sposób, aby były one wartościowe również dla Twoich odbiorców. Przy doborze kooperacji zawsze kieruj się zasadą 3x W (win), gdzie zwycięzcą jesteś Ty, marka i Twój fan.

Pozostałe artykuły:

Scroll to Top